سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نام خدا ، با سلام و عرض ادب

این مطلب نیاز به تصحیح و ویرایش دارد. ارادتمند : هدهد

چه در مرگ و چه در شهادت یک اتفاق واحد می افتد اما چرا آن تلخ است و این شیرین؟ در مرگ مردان الهی و انسانهای پاک نیز اتفاقی مثل شهادت می افتد.

بنی آدم در تمام عمرش با مرگ زندگی میکند ولی از مواجه شدن با آن  اکراه دارد. از ازل تا ابد انسانها کار خودشان را می کنند

مرگ هم کار خودش. انسانها مرگ را بعنوان حقیقتی انکار ناپذیر و حتمی و قطعی پذیرفته اند و می دانند که هیچ راه گریزی از آن وجود ندارد به همین خاطر با آن کنار آمده اند و حضور ملموس مرگ را در جمع خود پذیرفته اند اما به راستی هیچکس آماده مردن نیست... هیچکس دلش نمیخواهد به این زودی ها نوبت او باشد. بقول قدیمی مرگ حق است ولی برای همسایه، به راستی چرا هیچکس آماده مرگ نیست و نوبت خود را بعید میداند. یکی از دلایلش این است که انسان با آرزوهایش زندگی می کند

و یکی از آرزوهایش سلامتی و طول عمر و لذت بردن از مائده های زندگی است.

 

1

تمام انسانها با مرگ زندگی میکنند یعنی یا اخبار و آگهی های مرگ دیگران را می شنوند و می بینند، یا در غم دیگران شریک می شوند و یا از فرا رسیدن مرگ خود هراسناک و دلواپس می شوند و برای نمردن و زنده ماندن برنامه ریزی ذهنی می کنند. مثلاً اصول بهداشتی درمانی را رعایت میکنند در کلیه کارهاحتیاط بیشتری به خرج میدهند، خود را در معرض خطر قرار نمی دهند تا خود و خانواده را حتى الامکان از چنگال مرگ برهانند.

این حس عزیزی را حیوانات هم دارند اما انسانها علاوه بر آن به دعا نذر و نیاز و معنویات هم متوسل میشوند، گاهی در این مسیر به خرافات هم روی می آورند. شاید حیوانات هم برای گریز از مرگ راهکارهای معنوی داشته باشند که این امر تاکنون از علم انسانها پوشیده مانده ولی نمونه اش پناه بردن حیوانات به حرم ائمه یا پناهنده شدن به خود آنهاست و ما فعلاً کاری به این موضوع نداریم هرچند قابلیت تفحص و مکتوب شدن دارد.

به هر حال ترس از مرگ و فرار از آن پدیده ای غریزی بین تمام موجودات است و نباید سرزنش شود. امروزه بسیاری از کارهای دولتها برای جلوگیری از مرگهای انفرادی و جمعی است مثل قوانین بهداشتی و درمانی، راهنمانی و رانندگی، ساختمان سازی، پیشگیری از وقوع جرم و بسیاری از امور دیگر. در حوزه دین هم دستورات خاصی برای اینکار وارد شده مثل دعا ، صدقه، صله رحم و غیره.

به عبارت دیگر همه مرگ را باور کرده اند و همیشه آن را در چند قدمی خود میبینند ولی همیشه فکر می کنند که فعلاً  نوبت دیگران است و تا سر رسید نوبت آنها هنوز وقت زیادی باقی مانده حتی اگر کهنسال باشند، هیچکس فکر نمی کند که عکس بعدی که روی دیوار می چسبد عکس اوست، هیچکس متن آگهی ترحیم و نوشت? روی سنگ مزار خود را آماده نکرده است. هیچکس به فکر تسویه حساب با خود و خدا و هستی نیست اش برای کسی که حسابش را هر شب صاف میکند مرگ هیچ ترسی ندارد و اتفاقاً با آغوش باز پذیرای آن است. یادشان بخیر بچه های جبهه که مرگ را به بازی گرفته بود و مرگ همبازی صمیمی آنها بود. آن فقط به زندگی و تکلیف فکر می کردند نه به مرگ چون می دانستند که مرگ کار خودش را می کند.

اگر آنها از مرگ می ترسیدند اصلاً نمی توانستند رزمنده باشند، زیباترین مرگ شهادت است و هر جا که شهادت حضور داشته باشد مرگ میمیرد، یعنی مردن و فنا دیگر وجود ندارد و هرچه هست هستی است، ما تا زنده ایم معنای آیه شریفه «عند ربهم یُرزقون» را نمی فهمیم ولی آنها در زندگی به این معنا پی برده بودند و در همین دنیا هم عند ربهم یرزقون بودند، یادشان بخیر و وحمان از یادشان شاد... والسلام 22/12/1392

 

 

لطفاً نظر شریفتان را ارسال فرمائید

عزیزان علاقمند می توانند کتاب عَنقای لاهوت، درباره ارتباط زرقان و سید نسیمی را از اینجا بصورت صلواتی دانلود و مطالعه فرمایند. 160 صفحه در قطع وزیری، مصور، نشر هدهد، چاپ اول، تابستان 1397

والسلام – ارادتمند : محمد حسین صادقی – مدیر انتشارات هدهد، آثار دیگر  صلواتی هدهد



به نام خدا ، با سلام و عرض ادب

این مطلب نیاز به تصحیح و ویرایش دارد. ارادتمند : هدهد

چهل حدیث آرامش بخش، روح افزا و سعادت آفرین

با سلام، ساعتها وقت گذاشته ام و از بین هزاران حدیث، چهل حدیث انتخاب کرده ام جهت هدیه به اقوام و دوستان و مخاطبین عزیز. ارادتمند و ملتمس دعا : محمد حسین صادقی، مدیر انتشارات هدهد

1.     رسول اکرم صلى الله علیه و آله :خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، بخشنده است و بخشش را دوست دارد، پاکیزه است و پاکیزگى را دوست دارد.

2.     حضرت موسی علیه السلام : خداوند فرمود : همانا خشنودى من در خرسندى تو به قضاى من است.

3.     حضرت عیسى علیه السلام : خوشا به حال اصلاح کنندگان میان مردم ؛ اینان در روز قیامت مقرّبان اند .

4.     امام علی علیه السلام : با مردم زیبا سخن بگوئید تا پاسخ زیبا بشنوید.

5.     امام حسن عسکری علیه السلام : مؤمنی که با مردم متواضع باشد نزد خدا از صدیقین است.

6.     حضرت فاطمه سلام الله علیها: پسرم نخست باید همسایگان را دریافت آنگاه به خانه پرداخت.

7.     امام حسن مجتبی علیه السلام: هر که خدا را بندگی کند خداوند همه چیز را بنده او گرداند.

8.     امام حسین علیه السلام: نیاز مردم به شما از جمله نعمتهای خدا بر شماست

9.     امام علی علیه السلام: از ارتکاب نافرمانیهای خدا در خلوتها بپرهیزید؛ چرا که همان شاهد، داور است.

10.                        امام حسین علیه السلام: مردان خَیّر نخستین کسانی هستند که وارد بهشت میشوند.

11.                        امام صادق علیه السلام: کسی که خشم خود را باز دارد، خداوند عیب او را بپوشاند

12.                        امام کاظم علیه السلام: سرزنش نفس در خطاها برتر از عبادت چهل سال است.

13.                        امام جواد علیه السلام :هر که به نابکار امید بندد کمترین سزایش ناکام شدن است.

14.                        امام رضا علیه السلام: بوی خوش به کار بردن از اخلاق پیامبران است

15.                        امام حسین علیه السلام  : همانا یکی از مکارم اخلاق، مهمان نوازی است.

16.                        امام هادی علیه السلام:از شر کسی که برای خود ارزش قائل نیست در امان نیستی.

17.                        امام حسن عسکری علیه السلام: سخاوت اندازه ای دارد، اگر از حد بگذرد اسراف است.

18.                        امام علی علیه السلام: توکل به خدا نجات از هر بدی و امان از دشمنی است.

19.                        امام حسین علیه السلام : آنچنان که باد برگ درختان را میریزد دوستی ما گناهان را می ریزد.

20.                        امام سجاد علیه السلام: دنیا دوستی سرآغاز هر خطانی است.

21.                        امام باقر علیه السلام: هیچ عبادتی نزد خدا بهتر از کنترل شکم و شهوت نیست.

22.                        امام صادق علیه السلام: کسی که گرسنه ای را سیر کند بهشت بر او واجب می شود.

23.                        امام رضا علیه السلام : از نشانه ای فهمیدن دین خویشتنداری و خاموشی است.

24.                        امام جواد علیه السلام : از رفاقت با آدم شر دوری کن.

25.                        امام جواد علیه السلام: نعمتی که شکر نشود مانند گناه نا آمرزیده است.

26.                        امام باقر علیه السلام: از کسی که تو را می خنداند اما با تو یکرنگ نیست پیروی مکن.

27.                        امام هادی علیه السلام : خداوند آزمایش دنیا را برای ثواب آخرت قرارداده است.

28.                        امام حسن عسکری علیه السلام : هر بلائی نعمتی از خدا را در بر دارد.

29.                        رسول اکرم صلى الله علیه و آله : از همنشین بد بپرهیز چون تو را با او می شناسند.

30.                        امام حسین علیه السلام : استوارترین شما به صراط با محبت ترین شما به اهل بیت من است.

31.                        امام حسین علیه السلام: هر کس صبح نماید و به فکر مسلمانان نباشد از مسلمانان نیست.

32.                        امام سجاد علیه السلام : محبوب ترین شما نزد خداوند، نیکوکارترین شماست.

33.                        رسول اکرم صلى الله علیه و آله : به یکدیگر هدیه بدهید که کینه ها را از بین می برد.

34.                        امام حسن عسکری علیه السلام : آنکه خدا را اطاعت کند از خشم مخلوق نگران نیست.

35.                        امام صادق علیه السلام: قرآن عهد و پیمان خداوند است با بندگان..

36.                        امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف : ما حفظ شیعیان را به عهده گرفته ایم..

37.                        حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و درامان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.

38.                        امام على علیه السلام :کوشش در راه اصلاح توده مردم، از کمال خوشبختى است.

39.                        امام صادق علیه السلام :هنگامى که خداوند بخواهد ملتى را نابود کند، رباخوارى در میان آنان رواج مى یابد.

40.                        امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف: بر شما واجب است و به سود شما خواهد بود که معتقد باشید بر این که ما اهل بیت رسالت، محور و اساس امور، پیشوایان هدایت و خلیفه خداوند متعال در زمین هستیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

لطفاً نظر شریفتان را ارسال فرمائید

عزیزان علاقمند می توانند کتاب عَنقای لاهوت، درباره ارتباط زرقان و سید نسیمی را از اینجا بصورت صلواتی دانلود و مطالعه فرمایند. 160 صفحه در قطع وزیری، مصور، نشر هدهد، چاپ اول، تابستان 1397

والسلام – ارادتمند : محمد حسین صادقی – مدیر انتشارات هدهد، آثار دیگر  صلواتی هدهد



به نام خدا ، با سلام و عرض ادب

این مطلب نیاز به تصحیح و ویرایش دارد. ارادتمند : هدهد

با سلام و عرض ادب- این مطلب نیاز به تصحیح و ویرایش دارد. ارادتمند : هدهد

1 در بهداشت و درمان موضوعی وجود دارد بنام خود درمانی که از نظر اکثر پزشکان و کارشناسان کاری کاری غیر علمی است و قطعاً ضرر و زیانهایی به دنبال دارد. همین موضوع در عرصه دینداری هم وجود دارد که می توان که آن را «خود محوری دینی» و یا «خود دینداری» نامید.

به این طریق که فرد طبق میل و سلیقه خودش به دین عمل کند

بعنوان نمونه میگویند هر وقت دلمان خواست نماز می خوانیم و هر قدر

دلمان خواست میخوانیم، با هر لباسی که دلمان خواست میگردیم و هرکاری که دلمان خواست چه حرام و چه حلال انجام می دهیم و مقلد کسی نیستیم و نیازی نمی بینیم در هر کاری به نظر مجتهد مراجعه کنیم و از این قبیل حرفها و استدلالات پوچ و مضر من در آوردی...

 دین و دینداری از نظر آنها معنای خاص خودش دارد و از نظر آنها لازم نیست خودشان را با معانی و تعریف های دین

و دینداری که به آنها دیکته میشود هماهنگ کنند.

2

این پدیده منفی یک بعد مثبت نیز دارد و آن اینکه چنین افرادی حداقل به نوعی دینداری با تعریف خودشان معتقدند و دینداری خودشان را بهتر از بیدینی میدانند. حقیقت هم همین است که هر گونه دینداری بهتر از بیدینی مطلق است.

اگر خود درمانی در حوز? بهداشت و درمان، کاری غیر علمی است قطعا در حوزه خوددینداری هم بی ضرر تر از آن نیست و حتی مفاسدی در پی دارد. حداقلش این است که اگر هرکسی دین را طبق میل و سلیقه خود تعریف و تعبیر کند چیزی بنام دین باقی نمی ماند.

اما نکته ای که مد نظر این مقاله است این است که چه عواملی باعث شیوع وترویج چنین پدیده ای شده و می شود. و این روند تا کی و تا کجا باید ادامه باید؟ و راه درمان و چاره کار چیست؟

اگرچه ظاهراً چند دین رسمی در این دنیا وجود دارد ولی تعداد دینها را باید به تعداد انسانهای روی کره زمین بر آورد کرد.

بعنوان نمونه در اسلام خود ما هیچ دو دینداری در افکار و عقید و اعمال مثل هم نیستند، اگر مردم مکنونات قلبی شان را بدون

ترس بیرون بریزند و دین خود را تعریف کنند، آنگاه خیلی از آنها از نظر یکدیگر دیندار نیستند، در مقیاس بالاتر، اکثر فرقه ها و مذاهب اسلامی گروههای دیگر را دیندار نمی دانند... با سلام و عرض ادب- این مطلب نیاز به تصحیح و ویرایش دارد. ارادتمندهدهد

3

ز نظر فقهای اسلام، تراشیدن ریش با تیغ حرام است ولی همه با افراد زیادی را می شناسیم که ایمانی راسخ به اسلام و مرجعیت و ولایت دارند و تمام احکام دینی را هم انجام میدهند ولی ریش ندارند وقتی که دینداری در ریش داری خلاصه می شود عده ای از ریشی ها بی ریش ها را مسلمان نمی دانند. حرام حرام است چه در حد تیغ روی صورت کشیدن و چه گناهان کبیره.

در این مورد دو دیدگا وجود دارد: بعضیها اصلاً آن را حرام نمی دانند و حرف فقها را قبول ندارند و بعضی ها حرف مجتهد و حرام بودن این کار را قبول دارند ولی معتقدند که خدا فراتر از آن است که بخواهد آنها را بخاطر ریش نداشتن مؤاخذه و کیفر کند و نهایتاً به لطف و رحمت و بخشندگی خداوند امید دارند. ولی نتیجہ کار هر دو گرده یکی است؟ عمل نکردن به حرف مجتهد و شیوع پدیده

«خود محوری دینی و یا خود دینداری». این یک نمونه کوچک و کم اهمیت است. موارد بسیار مهمی در حوز? عقاید و اصول دین وجود دارد.

مثلاً فرد می گوید: من که خدائی را که بخواهد به زور مرا مسلمان کند و بخاطر مرا محاکمه نماید و به جهنم بفرستد اصلاً قبول ندارم تا چه رسد به دین مجتهد، و یا در مورد عدالت خداوند و روز قیامت و بحث امامت و مهدویت، اینگونه خود محوری دینی و برداشتهای شخصی از دینداری و دیانت و عبادت بسیار مهم تر و پیچیده تر از نمونه های مشابهش در احکام است، چه بخواهیم و چه نخواهیم این پدیده در جامعه ما نیز وجود دارد و هماهنگ نبودن نظریه علمای دین و صاحبنظران باعث شیوع شدیدتر آن خواهد شد

سوم اینکه پدیده عبور از دین و نادیده گرفتن دستورات ارباب ادیان بعنوان یک پروژه جهانی شدیداً توسط رسانه های بیدین تبلیغ و ترویج می گردد و بدون شک بر تمام مردم تاثیر منفی می گذارد. این در حالی است که اکثر ارباب ادیان در این زمینه سکوت کرده و دشمنان با سوء استفاده از سکوت آنها اهداف خود را هر روز بیشتر گسترش می دهند، آنچه مد نظر این رسانه هاست حذف دین است ولی این حذف بصورت مقدماتی با حذف روحانیت ادیان شروع می شود در حالیکه پیروان ادیان به روحانیت خود ارادت دارند و به آنها احترام میگذارند ولی در بعضی از موارد به حرف آنها عمل نمی کنند.

4

باز در مقیاس بالاتر، پیروان سه دین بزرگ جهان یعنی اسلام یهود و مسیحیت ، هیچکدام از پیروان ادیان دیگر را دیندار تلقی نمی کنند. به همین خاطر دین بینهایت تعریف دارد و هر تعریفی در جای خودش صحیح است و در مقایسه با تعریفهای دیگر، غلط.

 لذا اولین علتی که باعث پدیده خود دینداری شده و میشود عدم وجود تعریف واحدی از دین است، این تعریف واحد و مشترک عام شمول باید توسط ارباب ادیاں زنده بوجود بیاید که تاکنون بوجود نیامده و هرگز هم بوجود نخواهد آمد چون متولیان ادیان اگر اصول و موازین خود را نادیده بگیرند و اصول و موازین ادیان دیگر را بپذیرند دیگر متولی دین خود به حساب نمی آیند و ممکن است به راحتی توسط همکیشان خود متهم به ارتداد و محکوم به تکفیر شوند.

ازطرف دیگر، دین دوستی و خداپرستی بصورت فطری از ذات تمام انسانها نهفته است و دلشان می خواهد به هر طریق ممکن دیندار و پایبند به اصولی، هرچند ساختگی باشند. به همین علت پیروان تمام ادیان با فاصله گرفتن از ارباب ادیان خود در تلاشی جهانی و نامحسوس برای یافتن تعریف واحدی از دین هستند که تمام انسانها آن را قبول داشته باشد و به آن عمل کنند و به آن احترام بگذارند و یکدیگر را بیدین ندانند و همین تلاش آشکار و نهان باعث بوجود آمدن پدید? «خود دینداری» در اکثر جوامع و ادیان شده است. هر کدام از این دین ها تعدادی باید و نباید یا حلال و حرام دارند که بزرگترین معیار پایبندی پیروان ادیان به دین خود به حساب می آیند و با حرام و حلال های ادیان دیگر تفاوت دارد.

در داخل هر دین نیز پیروان آن دین گروه گروهند و آنها نیز تعریفهای خاص خود را دارند. در هر گروه نیز افراد طبق میل خود به دین عمل می کنند، به عنوان مثال در تشیع پوشیدن طلا برای مرد حرام است، یا تیغ روی صورت کشیدن .... ولی عده بسیاری را می بینیم که علیرغم مسلمان بودن به این امور نهی شده عمل می کنند یعنی آن قسمت از دین که این کار را حرام می داند قبول ندارند. دلیل دوم خوددینداری بخاطر وجود برخی از احکام است.

درست است که معیار حلال و حرام، مقبولیت عمومی نیست و نباید حکم خدا بخاطر خوشایند مردم زیر پا گذاشته شود ولی افراد چنین می پندارند که برخی از این احکام واقعا احکام خدائی نیستند و لذا به آنها عمل نمی کنند مثل ریش گذاشتن در اسلام. والسلام

با سلام و عرض ادب- این مطلب نیاز به تصحیح و ویرایش دارد. ارادتمند : هدهد

 لطفاً نظر شریفتان را ارسال فرمائید

عزیزان علاقمند می توانند کتاب عَنقای لاهوت، درباره ارتباط زرقان و سید نسیمی را از اینجا بصورت صلواتی دانلود و مطالعه فرمایند. 160 صفحه در قطع وزیری، مصور، نشر هدهد، چاپ اول، تابستان 1397

والسلام – ارادتمند : محمد حسین صادقی – مدیر انتشارات هدهد، آثار دیگر  صلواتی هدهد



   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
یا امام حسن مجتبی اشفع لنا عندالله
پیوندکهای ثمردار و آرامبخش
لزوم اتحاد مسلمین و داشتن حق وتو در سازمان ملل
[عناوین آرشیوشده]